Den stora nyheten har nog inte undgått någon vid det här laget. Det är med stor sorg som det meddelades här om dagen att Koen van Gogh, från det holländska fartyget Wylde Swan, omkommit i samband med ett räddningsförsök av det sjukande norska fartyget Wyvern vid Öland/Gotland. Samtliga personer ombord på Wyvern räddades med helikopter men Koen van Gogh från Wylde Swan omkom. Tankarna går till Koens familj och vänner och alla berörda i- och utanför tävlingen.
Vad gäller tävlingen så var de svenska fartygen med bra i starten! Först över linjen var briggen Tre Kronor af Stockholm, tätt följt av danska George Stage och Götheborg som fartyg nummer tre.
Även Constantia var först över startlinjen i sin klass!
Races bjöd på mycket växlande vindar och starten som var en bit söder om Trellborg blev en lättvindsstart. Efter ca en timma efter starten dog vinden helt och de som var på plats därute fick därför en fantastisk syn med horisonten fylld av segel.
Därefter fick flottan lite mer vind och kunde passera Bornholm. I höjd med Öland fick flottan en styv kuling med byar i stormstyrka vilket drog isär fältet mycket. Några skepp blev kvar mellan Gotland och Baltikum, medans andra lyckades kryssa sig förbi.
Sen blev det återigen lätta vindar vilket gjorde att många fartyg valde att bryta för att hinna i tid upp till Helsingfors.
De svenska farygen fick följande placeringar
Tre Kronor Total 8 Klass 2
Constansia Total 22 Klass 6
Götheborg Bröt
Läs mer om den tragiska olyckan med Wyvern och Wylde Swan här:
http://www.sailtraininginternational.org/news/article/read_race-update-report-3_item_100814.htm
Vad gäller tävlingen så var de svenska fartygen med bra i starten! Först över linjen var briggen Tre Kronor af Stockholm, tätt följt av danska George Stage och Götheborg som fartyg nummer tre.
Även Constantia var först över startlinjen i sin klass!
Races bjöd på mycket växlande vindar och starten som var en bit söder om Trellborg blev en lättvindsstart. Efter ca en timma efter starten dog vinden helt och de som var på plats därute fick därför en fantastisk syn med horisonten fylld av segel.
Därefter fick flottan lite mer vind och kunde passera Bornholm. I höjd med Öland fick flottan en styv kuling med byar i stormstyrka vilket drog isär fältet mycket. Några skepp blev kvar mellan Gotland och Baltikum, medans andra lyckades kryssa sig förbi.
Sen blev det återigen lätta vindar vilket gjorde att många fartyg valde att bryta för att hinna i tid upp till Helsingfors.
De svenska farygen fick följande placeringar
Tre Kronor Total 8 Klass 2
Constansia Total 22 Klass 6
Götheborg Bröt
Läs mer om den tragiska olyckan med Wyvern och Wylde Swan här:
http://www.sailtraininginternational.org/news/article/read_race-update-report-3_item_100814.htm

Nyhetsarkiv
Senaste nyheter
- North Sea Tall Ships Regatta 2016
- Julbrev 2014
- Sommarhälsning
- Sammanfattning Vega: The Tall Ships Races 2014 - Race 1 + C-i-C
- Julhälsning och organisationsinformation
- Sverige blir starthamn för The Tall Ships Races 2017!
- Kort sammanfattning av etapp 1
- Ny sponsor för Götheborg!
- Sommarbrev 2013
- Svenska fartyg som seglar TSR 2013